Av Geir Rege
Det surkler, det drypper, knaser, renner, plasker, drønner, fosser: Inspirert
av Griegs bruk av naturen i musikken ble seks artister fra forskjellige land sluppet
løs i vestlandsnaturen med mikrofoner for å ta for seg det de kunne finne av lyder.
For siden å bearbeide dem kunstnerisk og til slutt stille frem det ferdige resultatet.
Natasha Barret sto for det definitivt mest vellykkede og kraftfulle verket på
Sleppet, verdt utstillingen alene. I et bekmørkt rom kunne man sette seg på en
benk tett omgitt av en ring høytalere. Selve settingen hadde noe truende over
seg, et preg som ble forsterket under lyttingen. Barrets installasjon bar preg
av en komponists evne til å bearbeide lydmaterialet, blant annet ved å dele verket
inn i fire ”satser” med hver sin distinkte egenart og dynamiske oppbygning i form
av crescendoer eller plutselige overganger mellom sterkt og svakt. Noen ganger gled lydene over i rytmiske former, andre ganger suste de i ring
rundt lytteren.
Fremfor antok naturen hos Barett voldsomme og truende former som brakte tankene
hen på romantikkens dyrkelse av det sublime, den overveldende, skrekkinngytende
naturen.
I Jana Winderens verk følger vi lyden av vannet fra Folgefonna via dalfører og
ut til havet, blant annet med bruk av lydopptak under vann. I mine ører hadde
denne installasjonen et litt for dokumentarisk preg, og som lydkomposisjon betraktet
var det mindre slående enn Barretts.
Også hos Chris Watson ble vi presentert for lange sekvenser med fuglesang uten
at dette ble noe stort mer enn i og for seg vakre lyder.
Da var det morsommere å høre Bjarne Kvinnslands smått psykedeliske collage av
naturlyder, forvrengte Griegsitater og motorlyder. Det visuelle elementet, en
lysboks med en isbre i skiftende belysning, virket overflødig.
Anmeldelsen er brakt videre med velvillig tillatelse fra forfatteren og fra Bergens
Tidende.
|